Your Favourite Songs

>> 18.12.08

Driving down the freeway, you switch on your favourite radio station and hear a song for the first time. You like it but do not remember it.

The next afternoon you hear the song again. Perhaps you note the singer, and perhaps you remember her name.

Two mornings later, you hear the song again. After making sure no other commuters are watching, you start singing along with the hook, which you now remember.

Two days later you buy the CD. You play it several evenings. By the third evenings, you know most of the words.

It has taken seven or eight playings for the song's message to sink in. But finally, it has.

What if the singer changed the song and tune everytime? What would you remember? Almost Nothing.

What does this tell you about your marketing communications?

Can you keep changing your words, your melody, your entire theme?

If you do, what will people remember? For what will they know you?

Lesson: After you say one thing, repeat it again and again and again.

Hm, artikel ini ditulis oleh HARRY BECKWITH dalam sebuah buku berjudul Selling The Invisible.

Walaupun artikel ini tidak menyentung secara langsung mengenai internet marketing, namun pada pendapat saya kandungan artikel ini sangat baik dan sesuai digunakan untuk menekankan satu perkara yang perlu anda lakukan dalam usaha anda mempromosikan laman atau blog anda.

Perkara apa?

Salah satu perkara perlu diamalkan untuk mendapatkan pelawat yang setia ke blog anda ialah dengan menulis artikel yang sentiasa sama temanya. Kalau anda menulis mengenai resepi masakan maka kekalkan post anda dengan resepi-resepi masakan. Jangan pula sekejap resepi, lusa sukan, tulat politik, lepas tu fesyen dan entah apa-apa dan semuanya dalam satu blog kononnya untuk menjana wang. Mungkin tidak akan berjaya.

Jika demikian maka blog anda tidak akan dapat pelawat unik (unique visitors). Mereka yang melawati blog anda juga tidak dapat mangaitkan anda dengan sesuatu bidang yang jelas. Ini tidak membantu anda dari segi kempen mulut ke mulut.

Istilah kempen mulut ke mulut ni saya reka-reka saja. Maksud saya ialah seseorang pembaca blog yang suda lama mengikuti perkembangan blog anda mungkin akan menceritakan kepada rakan-rakan lain mengenai kandungan blog anda. Mungkin saja anda dianggap pakar memasak kerana sentiasa menulis pasal memasak. Itulah kelebihannya. Pembaca blog ini akan mungkin akan mencadangkan kepada kawannya yang bertanya tentang masakan supaya melawat blog anda. Fenomena begini sentiasa ada saja kemungkinannya. Nah, mungkinkah blog anda akan terlintas dalam fikiran mereka jika anda sentiasa mengubah-ubah topik dalam setiap post anda? Jawab sendiri la kan.

Usahakan supaya kandungan artikel-artikel yang anda post ke blog anda itu sentiasa menyentuh bidang yang sama.

Kalau mahu cerita benda lain, maka buat lagi blog lain dan cerita benda yang sama sahaja dalam blog itu pula.

Oh... jangan lupa, kitakan sebenarnya sedang membincangkan salah satu ciri yang perlu ada pada blog yang dibangunkan untuk mendapatkan duit maya itu. Kalau blog yang tiada tujuan begitu, maka tiada masalah ceritanya berubah-ubah. Saya sendiri ada blog yang bermacam-macam topik di dalamnya. Tiada niat saya sindir sesiapa.

OK, setakat ini sajalah dulu tips yang dapat saya kongsikan dengan anda. Bak kata pepatah "Sedikit sedikit lama lama jadi bukit". Saya pun sedang belajar juga ini. Sejauh mana kebenarannya kita kena buktikan sendiri. Kalau hanya membaca saja tidak dibuat tiada hasilnya. Bisa saja kita sebaliknya cakap begini, "sedikit sedikit lama lama habis!" Pilihan dari anda sendiri. :-).

Salam, dan jumpa lagi.

6 comments:

Anonymous December 20, 2008 at 1:37 AM  

ko sindir aku ka ni bos? mentang2 aku punya blog tu pecal.. huahahah..

kopitumbuk December 20, 2008 at 3:14 AM  

contohi aku.. cerita sejarah saja.. ehm ehm..

Om Yus December 20, 2008 at 4:19 AM  

Hi cherry. Ish, tidak sindir ba. Blog kau tu laaaagi best baca wpun untuk hobi biasa kau saja. Kamu lagi baanyak kemahiran ni cuma kamu tidak apply sebenarnya. Ngam ka?

Om Yus December 20, 2008 at 4:22 AM  

Caya la sama kau kopitumbuk. Sejarah memang menarik. Hehe... apakata kau buat satu blog lagi, kasi nama kopitenom ka, kopitandik ka... tapi isinya cerita segala yang pasal kopi saja. Try saja apa salahnya kan.

AragangTandik December 21, 2008 at 10:25 AM  

Apa macam ka mau bikin duit ni ? Aku suka butul tu duit sebab baaaanyak yang aku mau beli kalu jalan di mall. Sekrang lagi KK banyak sudah tu Mall kannnnn?

Om Yus December 21, 2008 at 10:51 AM  

bah, kalu mahu tahu terus ikuti perkembengan blog ini dan promote kan hehe. makin byk visitors makin tinggi chances duit menjadi. keep on reading the articles in this blog.

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP